We hebben op school een leerlingenraad en dat vinden we belangrijk: zowel de kinderen als de leerkrachten zijn hier serieus mee bezig. Op deze manier maken leerlingen spelenderwijs kennis met democratische beginselen.

De leerlingenraad bestaat uit 4 leerlingen. Vanaf groep 5 t/m 8 is 1 leerling per groep vertegenwoordigd. In de groepen 5, 6, 7 en 8 worden jaarlijks in het begin van het jaar verkiezingen gehouden. De leerkracht mag dit naar eigen inzicht doen: een grote campagne of gewoon een kringgesprek met een stemronde.

In elke groep 5 wordt 1 lln. gekozen en in groep 6/7 en 8 worden 2 leerlingen per (combinatie) groep gekozen die namens de groep het woord zullen voeren in de leerlingenraad.

Tijdens de eerste vergadering wordt een voorzitter en een secretaris gekozen en de leerlingenraad komt 6 keer per jaar bij elkaar. Dit gebeurt onder schooltijd. Bij elke vergadering is er een vast teamlid als adviseur/begeleider/vraagbaak aanwezig. De leden van de leerlingenraad lichten de besluiten van de leerlingenraad vervolgens toe in hun eigen klas.

Het belang van een leerlingenraad leggen we uit in 8 punten:

  • De leerlingen hebben een eigen stem binnen de schoolorganisatie zodat ze weten dat ze meetellen
  • Ze maken spelenderwijs kennis met democratische beginselen
  • Betrokkenheid met school van leerlingen bevorderen
  • Verantwoordelijkheid voor schoolse zaken bevorderen
  • De leerlingen een beter inzicht in de organisatie van de school bijbrengen
  • Kwaliteit van de schoolorganisatie bevorderen
  • De leerlingen laten ondervinden wat realistisch en haalbaar is
  • Bevorderen van actief burgerschap.

Waarover vergadert de leerlingenraad?

  • De leerlingenraad neemt ideeën mee vanuit de klas
  • Leden van de leerlingenraad worden aangesproken
  • Leden van de leerlingenraad komen zelf met ideeën
  • Het team kan bespreekpunten inbrengen
  • Punten vanuit de leerlingenraad kunnen meegenomen worden naar de ouderraad, de medezeggenschapsraad of het team
  • Het gebruik en de inrichting van het schoolplein
  • Adviseren bij allerhande festiviteiten.

Als een kind problemen heeft met leren, dan probeer ik altijd diverse leerstoffen uit, net zolang totdat de leerling het snapt. En dan hoor je ‘YES, ik snap het!’, en dat maakt mij blij als juf.

Juf Anita