Op de Hietweide zitten gemiddeld tussen de 135 en 150 kinderen verdeeld over 6 of 7 groepen. We zijn een school die de laatste jaren met relatief kleine groepen draait: persoonlijke aandacht is onze kracht, waarbij we de ontwikkeling van ieder kind voor ogen hebben.
Organisatie van het onderwijs
Wij maken onderscheid tussen de onderbouw- en de bovenbouwgroepen. Met de onderbouw worden de groepen 1 t/m 4 bedoeld en met de bovenbouw worden de groepen 5 t/m 8 aangegeven. De verdeling van de groepen verschilt per jaar.
Samenstelling van het team
Op onze school zijn naast de groepsleerkrachten, die het merendeel van de lessen verzorgen, enkele leerkrachten met speciale kennis aanwezig en zijn er ook onderwijsassistenten en een leerkrachtondersteuner actief. Sommige collega’s hebben zich op een specifieke deelgebied gespecialiseerd.
Samenstelling groepen
De kleutergroep is heterogeen samengesteld. Vanaf groep 3 zitten de kinderen zoveel mogelijk in leeftijdsgelijke jaargroepen. Aan het eind van het schooljaar gaan de kinderen automatisch naar een volgende groep. Het kan echter voorkomen dat een leerling om één of andere reden meer tijd nodig heeft . Een dergelijke beslissing wordt altijd in nauw overleg met de ouders/verzorgers genomen en zal altijd in het belang van het kind zijn.
Veelal werken we met combinatiegroepen. Dit betekent dat 2 leerjaren bij elkaar in 1 klas zitten.
Bij de keuze van combinatiegroepen wordt rekening gehouden met de volgende factoren:
- Evenwichtige verdeling van de leerlingen over de groepen
- Zorgleerlingen (niet het aantal zorgleerlingen, maar de hoeveelheid en de aard van de benodigde zorg is bepalend; de school stelt de indicatie vast).
- Verdeling jongens/meisjes; een evenwichtige samengestelde groep betekent in het algemeen een prettiger pedagogisch klimaat voor leerling en leerkracht.
- Aspect broertjes/zusjes; de school hanteert het beleid om zoveel mogelijk te voorkomen dat broertjes en zusjes in dezelfde groep zitten.
- Sociaal-emotionele aspecten c.q. rijping.
- Indeling van de leerlingen gebeurt niet op niveau van de leerlingen (er kan wel gekeken worden naar de leeftijdsopbouw van de groep).
- We inventariseren de bestaande vriendschapsbanden. Deze zijn echter soms zo complex om rekening mee te houden. We staan dan ook open voor nieuwe vriendschapsbanden.
De indeling van de groepen is een teambeslissing, waarbij bovenstaande criteria zorgvuldig worden afgewogen. De uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt bij de directie. Wij streven naar een goede, evenwichtige verdeling, waarbij ieder kind op de juiste plek zit.
De basisschool heeft als taak de leerlingen te begeleiden in het leerproces én in de sociaalemotionele ontwikkeling. Dat verloopt het best wanneer beide aspecten in balans zijn. Zowel het leerproces als de sociaal emotionele ontwikkeling verdient daarom onze aandacht. Het streven is om leerlingen niet langer dan 2 jaar bij dezelfde leerkracht in de groep te plaatsen.