Op onze school wordt ingezet op de behandeling van alle leesproblemen. Het betreft dus beduidend meer kinderen dan alleen de kinderen met dyslexie. Een mogelijke dyslexieverklaring geeft geen meerwaarde voor de begeleiding op de basisschool, want alle basisscholen werken volgens het protocol dyslexie. Dit waarborgt een goede begeleiding voor leerlingen die problemen hebben met lezen en/of spellen. Een dyslexieverklaring is daar niet voor nodig. Leerlingen met lees- en spellingproblemen volgen wij door de jaren heen en geven we extra begeleiding middels de verlengde instructie of specifieke leesbegeleiding.  

Indien er sprake is van ernstige lees- en/of spellingproblemen (deze leerlingen scoren op de DMT 3x achtereenvolgens een V- ondanks de geboden hulp op school en het vele oefenen thuis), dan kan de leerling in aanmerking komen voor een dyslexieonderzoek vergoed door de zorgverzekeraar. Ouders vragen dit onderzoek door een erkend bureau, in samenwerking met de school aan.

Als dyslexie vastgesteld wordt kan gedurende een bepaalde tijd extra behandeling op school of er buiten plaats vinden. Na de behandeling volgt een dyslexieverklaring. Er is overeengekomen dat voor alle onderzochte kinderen met leesproblemen, eind groep 8, het dossier meeverhuist naar het voortgezet onderwijs. Onze school erkent alleen de onderzoeken gedaan door gezondheidspsychologen en daartoe erkende instellingen, conform het dyslexieprotocol.